Monday, October 27, 2008

BANDUNG BANDARAYA DI PUNCAK

Bandung Indonesia adalah merupakan sebuah bandaraya di tanah tinggi. Tugas aku Oktober ini membawa aku ke kota dingin di tanah tinggi pulau Jawa Indonesia. Kali ini aku ditugaskan untuk membuat ujian keatas peralatan syarikat aku http://www.apertonet.com/ dengan usahasama dari syarikat Indonesia TRG (Indonesian Tower Group) untuk menghasilkan peralatan Komunikasi Tanpa Wayar WiMAX tempatan di Indonesia, satu usaha yang boleh dipuji oleh sebuah syarikat Indonesia untuk menghasilkan sendiri produk berteknologi tinggi dengan usahamasama dengan syarikat dari Silicon Valley (company aku la tu). Aku buat pengujian kat RISTI (Research Institute Technology Indonesia), sorry aku cuma boleh ambik gambor atas meja je sebab pandangan lain sensitif nak ambik.



Kalau aku cerita pasal kerja aku, setahun pun belum tentu habis, jadi selain daripada pergi pagi pulang malam kerja dalam makmal , apa lagi yang aku buat kat Bandung? Oleh sebab kali nie aku sorang-sorang je kat sini, jadi takda la adventure sangat macam sebelum nie sebab datang kerja ramai-ramai dan ramai tukang cucuk (mat salleh miang). Jadi aktiviti aku kat Bandung nie terhad kepada makan dan shopping je la. Kali nie aku lepak kat De' Tropis Guest House Bandung , rumah banglo yang diubah suai jadi menjadi sebuah hotel atau guest house (rumah tumpangan. Kau orang tengok la sendiri suasana kat De' Tropis nie (bukan nak promote). Tapi rasa macam kat rumah la pulak (Konsepnya macam banglo yang aku nak buat kat Kota Kemuning).

Yang pasti cewek-cewek Bandung memang mantap, Indon kata montok dan cakep. Tak caya kau orang boleh tengok gambar kat sebelah , macam mana mari tak? kulit putih susu bro perhhh, maklum la tinggal kat tanah tinggi kurang kena cahaya matahari. Gambar tu bukan aku ambik, aku cedok kat internet je, tapi macam tu la lebih kurang cewek Bandung. Tapi masih tak boleh mengatasi kecomelan bakal isteri aku. Aku bukanlah "Player" tapi kalau rambang mata, dah lama aku sariyap (16 buah negara bro, macam-macam citarasa ada). Anyway ini cuma pengamatan aku je. So, kat mana aku makan dan shopping?. Bukannya makan dan shopping sakan pun, ala kadar je dan barang yang aku beli pun sebab ada yang kirim, kalau tak hampehh.

Pasar Baru di Bandung memang famous untuk sesiapa yang minat untuk membeli tekstil dan apa sahaja yang kena mengena dengan tekstil. Lagi satu tempat ialah Factory Outlet, aku tak ingat nama jalannya , kalau naik teksi (guna teksi blue bird sebab diaorang pakai meter, kalau teksi lain aku tak jamin) cakap je nak pergi ke Pasar Baru atau Factory Outlet , depa tahu la nak bawak kau orang. Aku pulak ada la beli satu dua benda. Batik sutera buat tunangku dan songkok dan kopiah buat abangku (sibuk sangat nak kopiah baru).

Pasal makan plak, banyak tempat aku makan, nasi padang tu biaso la kan , namo pun budak nogori, kat Indon nie nasi padang ada di mana-mana kecuali kat Padang je takda Restoran Nasi Padang, kalau ada mesti dah lama tutup. Kalau aku ambik gambar semua rumah makan (restoran) yang aku pergi , tak cukup tempat pulak blog nie nanti. Antara rumah makan yang aku try (sebab ada org bawak, kalau tak makan Indo Mie la aku hari-hari) Rumah Makan MAk Uneh , Rumah Makan Nenek , Rumah Makan Sabak, Pecel Medion , Rumah Makan Sunda dan banyak lagi, kalau aku senaraikan semua tak cukup ruang plak. Aku bertugas di Bandung dari 22 Oktober sehingga 2 November, silap-silap haribulan aku kena kembali semula ke Bandung atas urusan yang belum selesai.

1 comment:

  1. assalaM...berapa ringgit De' Tropis Guest House Bandung ni..dan belah mana letaknya? sesuai tak utk family kecik?

    ReplyDelete