Sunday, November 2, 2008

AKU DULU KINI DAN SELAMANYA

Masa zaman aku membesar aku tersisih daripada kebanyakan orang, aku tidak mempunyai teman atau sahabat rapat seperti yang lain, aku membesar dengan satu kod, yakni percaya pada diri dan pedulikan orang lain. Itu kod yang diprogramkan kedalam kepalaku. Bagiku, aku mencipta duniaku.

Pada April 1975 Bad Company mengeluarkan sebuah album "Straight Shooter " dengan "shooting star" sebagai lagu hitsnya dan pada tahun yang sama juga aku dilahirkan. Aku dibesarkan mendengar lagu-lagu dari band-band rock seperti Bad Company , Deep Purple , Rainbow dan banyak lagi band rock yang lain. Pada mereka yang mengenali aku, aku dianggap pelik dan tua sebelum waktunya, Membesar berseorangan dengan abang yang paling rapat denganku punya 10 tahun perbezaan usia. Aku dibesarkan dengan pemikiran dewasa. Aku tidak sempat menjalani usia remajaku.

Semasa aku di sekolah , rakan sedarjah menyisihku, bukan kerana aku seorang budak yang jahat , nakal mungkin tapi bukan jahat, tapi kerana aku tidak sama dengan yang lain. Ketika yang lain berpeluang untuk ke tadika aku pula belajar bagaimana untuk menjaja kuih , ketika mereka sibuk bermain selepas waktu sekolah , aku pula harus mengaji dan menjual kuih buat wang saku ke sekolah. Ketika yang lain berpusu-pusu mahu melanjutkan persekolahn ke sekolah berasrama penuh, aku pula mahu ke sekolah vokasional. Ketika remaja lain masih santai , aku belajar erti kepayahan, kesusahan dan usaha daripada kedua orang tua ku. Aku bersyukur diberikan panduan hidup oleh mereka. Siapalah diriku jika tanpa kedua ibu bapaku.



Aku memang pelik , itu kata-kata teman sekuliah ku dulu, ketika anak melayu lain didalam kelasku berpuak-puak , aku pula mempunyai sahabat rapat daripada kaum Cina dan India. Ketika Melayu lain mengata di belakangku , Aku pula sibuk belajar dengan Sahabat Cina dan Indiaku apa itu erti minoriti , dipinggirkan dan usaha keras. Ketika teman sekelasku sibuk mengatur cuti persekolahan mereka, aku pula sibuk mencari peluang menambah pendapatan. Ketika yang lain makan bersama rakan seusia mereka, aku pula duduk semeja dengan para pensyarahku berdiskusi tetang kehidupan. Ketika yang lain tinggal di asrama, aku pula tinggal dirumah sewa sendirian.

Ketika aku memulakan karierku, teman sepejabat juga menanggapku pelik, ketika mereka pulang ke rumah jam 5 , aku pula tidur dipejabat, ketika mereka masih memegang jawatan yang sama setelah beberapa tahun bekerja, aku pula diangkat menjadi Eksekutif Kanan ketika usiaku 25 tahun, ketika mereka gusar tentang pekerjaan mereka, aku pula telah mempunyai syarikatku sendiri dan ketika mereka masih di terkial-kial di negara sendri, kakiku telah pun melangkah ke 16 buah negara.

Aku juga dianggap pelik kerana menjadi jutawan pada usia seawal 30an yang mana ketika kebanyakan kenalan di sekelilingku masih terpinga-pinga mencari arah hidup, Alhamdulillah aku bersyukur diberikan rezeki dan kepelikanku oleh Allah. Aku akan terus menjadi pelik di mata ramai dari dulu kini dan selamanya, lagipun 5% daripada daripada penduduk dunia adalah terdiri daripada mereka yang pelik, jika tidak masakan mereka menguasai dunia. Kepelikanku menjadikan siapa diriku. Identitiku , perbuatan , gaya dan caraku akan tetap dianggap pelik bagi kebanyakan orang. Bagiku , itulah aku, seorang yang pelik dimata ramai.

No comments:

Post a Comment